Zelf aanmanen of uitbesteden?
U mag bij het inrichten van uw aanmaningstraject zelf bepalen hoeveel acties u onderneemt om uw klant tot betalen te bewegen. Één schriftelijke aanmaning volstaat al. Wel is het verstandig om een vast traject aan te houden en niet te lang te wachten om uw klant te herinneren aan een openstaande factuur.
Hebt u een openstaande factuur op een persoon? Dan moet u minimaal een 14-dagen aanmaning aan uw klant sturen, voordat u de openstaande factuur als incasso mag overdragen. In deze brief geeft u uw klant 14 dagen de tijd om tot betaling over te gaan en vermeld u het bedrag aan incassokosten welke erbij zullen komen als de klant niet betaalt. Bent u niet btw-plichtig, dan vermeldt u ook de BTW over de incassokosten in de brief. Zorg ervoor dat de brief klopt, anders loopt u het risico dat de incassokosten voor uw rekening komen.
Wilt u uw aanmaningstraject (deels) uitbesteden? Dan kan dat natuurlijk ook. Snijder verstuurt voor meerdere opdrachtgevers de 14-dagen aanmaning en onderneemt in enkele gevallen nog extra acties voordat de openstaande factuur het incassotraject ingaat. Wilt u hier meer over weten? Vraag naar de mogelijkheden.